Historien om Zippo

 

Historien om Zippo Manufacturing Company 

Historien om Zippo Manufacturing Company er historien om de dedikerede mennesker, lige fra grundlæggeren, George G. Blaisdell, til de mange Zippo medarbejdere, kunder og samlere, der har spillet en rolle i sin 80-årige historie. Deres loyalitet over for Zippo har gjort virksomheden til et Amerikas store selskaber, med en levende historie, som er nærmere beskrevet her.

 

1930'erne

Zippo´s tidslinie begynder 1930'erne, på Bradford Country Club i Bradford, Pennsylvania. Mr. Blaisdell overværede en vens akavet forsøg på at bruge en besværlig østrigsk lighter. Lighteren fungerede godt, selv i vinden, på grund af udformningen af tændsatsen. Men lighterens udseende var upraktisk, dens anvendelse krævede to hænder, og den tynde metaloverflade bulede nemt.

Sent i 1932, besluttede han at redesigne den østrigske lighter. Mr. Blaisdell fremstillede en rektangulær lighterbeholder og fastgjorde et hængsel i toppen af lighteren. Han bibeholdte tændsatsens design, som beskyttede flammen under ugunstige forhold. Resultatet var en elegant lighter, der var let at betjene. Den første Zippo lighter, der udstilles i øjeblikket på Zippo / Case Museum i Bradford, blev produceret i begyndelsen af 1933 og solgt for $ 1,95 stykket. Og, helt fra begyndelsen, blev de bakket op af Mr. Blaisdell ubetingede livstidsgaranti - "Den virker, eller vi ordner det gratis. ™ "Navnet" Zippo "er skabt af Mr. Blaisdell. Han kunne godt lide lyden af ordet "zipper” (lynlås), så han dannede forskellige variationer af ordet, og besluttede sig for "Zippo", fordi det lød "moderne".

Ansøgning til det originale Zippo patent blev indgivet den 17. maj 1934 og patent nummer 2.032.695 blev meddelt den 3. marts 1936. Et andet patent, nummer 2517191 blev udstedt den 1. august 1950. Udformningen af Zippo lighteren er dybest set den samme til denne dag, dog med nogle forbedringer. I midten af 30'erne Kendall Refining Company en ordre på 500 Zippo lightere. Disse anses for at være de første reklamelightere produceret af Zippo og er eftertragtede samlerobjekter. I dag benytter virksomheder stadig Zippo lightere som en reklamesøjle og Zippo "logo" lightere er fortsat være blandt samlernes favoritter.

Anden Verdenskrig havde en stor indvirkning på Zippo. Ved Amerikas indtræden i krigen, ophørte Zippo produktion af lightere til forbrugermarkeder og dedikerede al produktion til det amerikanske militær. Dette militære initiativ førte til produktionen af Zippo stål lighter med sort knistrende finish. Det faktum, at millioner af amerikanske militære personale medbragte lighteren i kamp var en betydelig katalysator i etableringen af Zippo som et amerikansk ikon i i hele verden. Leverancer til det militære marked medførte en fuldt booket produktion for fabrikken, og var medvirkende til at gøre Zippo til en økonomisk stærk og levedygtig virksomhed.

 

1940'erne

I slutningen af krigen i 1945, fokuserede Zippo på at sælge lightere til Amerika i fredstid. Som en født promotor ønskede Blaisdell at skabe en bil, der lignede en Zippo lighter. I 1947 blev Zippo bilen født.

 

1950'erne / 1960'erne

Framidten af 50'erne, blev datokoder stemplet i bunden af hver Zippo lighter. Det oprindelige formål var for kvalitetskontrollen, men koderne er siden blevet et uvurderligt værktøj for samlere.

Lanceringen af ”Slim” modellen i 1956 var en vigtig milepæl. Denne version er designet til at appellere primært til kvinder. Den første ikke-lighter produkt var et stål lommemålebånd som blev lanceret i 1962. Andre produkter er blevet lanceret og nogle fjernet igen fra Zippo produktlinje siden 1960'erne. Mange blev primært rettet mod reklamebranchen. Det omfattede bl.a. nøgleringe, lommeknive, golfprodukter, pen-og-blyant sæt og ZipLight lommelygte.

Måske en af de største påvirkninger til Zippos samlerobjekter, er virksomhedens stærke bånd til Hollywood og Broadway. The Zippo lighter har været omtalt i mere end 1.500 film, teaterstykker og tv-shows i årenes løb. Zippo lightere har "medvirket" i så forskellige produktioner som "I Love Lucy" "X-Men" og "Hairspray -. Musicalen". Ofte er lighteren en vigtig rekvisit, der anvendes som en enhed til at flytte plottet fremad eller til at afspejle personligheden af en karakter eller periode.

På musikscenen har Zippo lightere siden 1960'erne været kendt som en hyldest til favorit kunstnere, senere en gestus døbt "Zippo Moment". Det berømte Zippo "klik" er blevet samplet på sange, og lightere selv er blevet præsenteret på albumcovers, tatoveret på rocksangeres, og deltog i Rolling Stone fotooptagelser. Med et rock CV som denne blev ZippoEncore.com skabt til at fremvise de talenter af ”up and coming” bands over hele landet.

 

1970'erne / 1980'erne

GrundlæggerenBlaisdell døde den 3. oktober 1978 Han huskes ikke kun for at opfinde den Zippo lighter, men også for hans generøsitet. Efter hans død arvedede hans døtre, Harriett B. Wick og Sarah B. Dorn virksomheden. I 1980'erne og 90'erne blev virksomheden ejet af seks medlemmer af Blaisdell familien, herunder hans døtre og deres børn. I dag er Blaisdell´s barnebarn George B. Duke og Sarah Dorn søn, eneejer og bestyrelsesformand. Gregory W. Booth er præsident og CEO.

I 70'erne og 80'erne udvidede Zippo sine oversøiske salgs-og marketingaktiviteter. Som et resultat, bliver Zippo lightere nu solgt i over 160 lande. Et stærkt salg på både hjemmemarkedet og nye markeder i udlandet, især Kina og Indien, har bidraget til rekordhøje salgsstigninger i 2011 og 2012.

 

1990'erne

I 1993 opkøbte Zippo virksomheden WRCase and Sons Cutlery Company. Case fremstiller højkvalitets håndlavede knive, og tilbyder en bred vifte af produktkategorier, fra traditionelle folde lommeknive og sportslige knive til samleobjekter i begrænset oplag. Etableret i 1889 og baseret i Bradford siden 1905, har virksomheden Case en rig kulturarv, og mange entusiaster samler både Case knive og Zippo lightere.

Det er anslået, at der er omkring fire millioner Zippo samlere i USA og flere millioner rundt omkring i verden. Deres iver og dedikation til brandet er uden sidestykke. For at forbedre samleroplevelsen, mødes Zippo klubber rundt om i verden til arrangementer i løbet af året.

Zippo / Case-museet åbnede i juli 1997. Den 15.000 kvadratmeter store anlæg omfatter en butik, museum og den berømte Zippo værksted, hvor Zippo lighterens reparationen er udstillet. Zippo / Case museet blev ombygget i begyndelsen af 2012 med teksturer som mursten, metal og læder; med et trægulv som fører til centralt placeret kontant belyst vedhæng af drop lys, der ligner ild; en kombination af vintage kunst og livsstilsfotografering; og hylder som ligner Zippo lighterens bundstempel.

 

 2000 og frem

I efteråret 2002 opnåede Zippo varemærkeregistrering for formen af Zippo lighteren. Dette var en vigtig milepæl i at hjælpe Zippo til at beskytte brandet mod kopier. Zippo lancerede også en stor ny produktkategori Zippo MPL®, multi-purpose lighter, en genopfyldning gas lighter med mange funktioner. Siden da er flere nye produkter blevet tilføjet til multi-purpose lighter linjen.

Zippo stormlighter har været en daglig nødvendighed for udendørseventyrer lige siden. . . altså, for mere end 85 år. I Zippo’s historiebøger er der mange historier om, hvordan ild, varme eller selve Zippo kassen har reddet dagen eller ligefrem reddet et liv. I 2010 introducerede virksomheden en genanvendelig håndvarmer, der kører på Zippo lighterbenzin og holder hænderne varme længere end noget andet håndvarmer produkt på markedet. I 2011 blev en Emergency Fire Starter Kit og en stormlighter med flexible hals tilføjet til liste over Zippo Outdoor produkter.

Zippo diversificerede produktserier fortsætter med at vokse og omfatter nu lightertilbehør, pejse- og udendørslightere, ure og sågar duftserier samt den konstant udviklende linje af varme- og flammeprodukter til udendørs entusiaster. Zippo ejer også Ronson mærke af lightere og brændstof for det nordamerikanske marked.

I 2012, under sit 80ende jubilæums år, nåede Zippo produktionen en kæmpe milepæl med produktionen af lighter nr. 500. Zippo Lighteren er rodfæstet i både den amerikanske og global kulture. I marketing øjemed har brandet en umiddelbar genkendelighed på mere end 98 procent. Det betyder at 98 ud af hver 100 adspurgte mennesker har kendskab til Zippo navnet og lighteren uden at blive hjulpet på vej på nogen måde - en forbløffende anerkendelse faktor.

I dag hvor de fleste produkter er ”brug og smid væk” eller omfattet af begrænsede garantier, bakkes Zippo lighter stadig op af sin berømte evighedsgaranti: "It works or we fix it free ™". I mere end 85 år har ingen nogensinde brugt en cent eller øre på en reparation af de mekaniske dele på en Zippo lighter - uanset lighterens alder eller tilstand.